Amsterdam
€ 3.1 miljard
10 kilometer
100.000 De eerste schop ging al in 2003 de grond in. Indien alles volgens plan zou verlopen zou de nieuwe metrolijn vanaf 2011 in gebruik genomen moeten worden. Helaas deden zich diverse tegenvallers voor, wat overigens bij projecten van dergelijk formaat bijna onontkoombaar is.
Het openbaar vervoer in Amsterdam raakte overvol. Niet gek met ruim 800.000 inwoners in de stad. De trams en bussen konden de verwachte reizigersstromen niet aan en ook de binnenstad kon niet nóg meer trams en bussen kwijt. Genoeg aanleiding om dit project, de Noord/Zuidlijn, uit de startblokken te laten schieten.
De eerste schop ging al in 2003 de grond in. Indien alles volgens plan zou verlopen zou de nieuwe metrolijn vanaf 2011 in gebruik genomen moeten worden. Helaas deden zich diverse tegenvallers voor, wat overigens bij projecten van dergelijk formaat bijna onontkoombaar is. Hierdoor is de bouw meerdere malen vertraagd. In juli 2018 is de Noord/Zuidlijn die reizigers in slechts 16 minuten van Amsterdam Noord naar Amsterdam Zuid brengt dan eindelijk geopend.
De Noord/Zuidlijn is bijna 10 kilometer lang en loopt grotendeels ondergronds. De metrolijn moet dagelijks zo’n 121.000 reizigers vervoeren en onderweg worden er acht verschillende nieuwgebouwde metrostations gepasseerd.