Geen omgeving is zo dynamisch, veranderlijk en divers als Amsterdam Schiphol Airport. Hier lopen verschillende projecten per jaar door elkaar heen – zowel groot als klein, waardoor het vliegveld continu in ontwikkeling is. Zo wordt er dit moment door Heijmans Schiphol volop gewerkt aan de bouw van een nieuwe A-pier met acht gates, waarvan de totale oppervlakte zo’n 55.000 vierkante meter bedraagt. De pier moet niet alleen water- en winddicht gemaakt worden, maar ook geëlektrificeerd en geklimatiseerd worden. Een ingewikkelde opdracht, zeker omdat er 24/7 reizigers en passagiers aanwezig zijn op Schiphol die natuurlijke minimale last moeten hebben van de werkzaamheden.
Geen omgeving is zo dynamisch, veranderlijk en divers als Amsterdam Schiphol Airport. Hier lopen verschillende projecten per jaar door elkaar heen – zowel groot als klein, waardoor het vliegveld continu in ontwikkeling is. Zo wordt er dit moment door Heijmans Schiphol volop gewerkt aan de bouw van een nieuwe A-pier met acht gates, waarvan de totale oppervlakte zo’n 55.000 vierkante meter bedraagt. De pier moet niet alleen water- en winddicht gemaakt worden, maar ook geëlektrificeerd en geklimatiseerd worden. Een ingewikkelde opdracht, zeker omdat er 24/7 reizigers en passagiers aanwezig zijn op Schiphol die natuurlijke minimale last moeten hebben van de werkzaamheden.
Het doel: een emissievrije luchthaven
Schiphol wil niet alleen Europe’s preferred airport worden, maar ook Europa’s duurzaamste luchthaven. Dat betekent in de praktijk dus dat er een lager energieverbruik moet komen, drastisch minder CO2 uitgestoten moet worden en dat circulariteit als absolute basis dient voor het reilen en zeilen van het vliegveld. Uiteindelijk wil Schiphol zelfs volledig emissieloos worden, zoals ook opgenomen is in het Klimaatakkoord. Een lange weg nog om te gaan, zoveel is zeker, maar dankzij de maatregelen van Heijmans is Schiphol nu al op hartstikke goed op weg.
De rol van Heijmans: beheer, onderhoud en vernieuwing
Om dit ambitieuze doel te bereiken, is de hulp van Heijmans hard nodig. Bijvoorbeeld op het gebied van de energietransitie: in de komende jaren zullen er veel duurzame alternatieven gevonden, bedacht en geïnstalleerd moeten worden om op de lange termijn duurzamer én voordeliger energieverbruik te realiseren op Schiphol. Heijmans houdt zich daarnaast bezig met al het preventief-, correctief en vervangingsonderhoud. Ook is Heijmans verantwoordelijk voor kleinschalige verbouwingen op bouwkundig-, transport- en installatietechnisch gebied. Tot slot denkt Heijmans na over circulaire oplossingen in de praktijk, zoals het hergebruiken van glazen scheidingswanden. In plaats van gebruikte spullen weg te gooien, zoekt het bedrijf naar een nieuwe bestemming waar de spullen of materialen weer tot hun recht komen.