In deze aflevering gaat Paul Laseur in gesprek met Olaf Broeders. Olaf is Head of Airport Development. Welke groeiambities heeft Eindhoven Airport? Waar heb je als luchthaven mee te maken. Vaak lig je onder een vergrootglas en wordt er verwacht dat je bijvoorbeeld rondom een thema als duurzaamheid voorop loopt. Hoe doe je dat? En hoe betrek je de omgeving daarbij. De samenwerking met partnerbedrijven is essentieel. En dan nog de concurrentie op de arbeidsmarkt. Kortom, een hele aflevering vol!
Masterplan
Eindhoven Airport is volop in ontwikkeling. Maar tijdens de corona crisis was het akelig stil op de luchthaven. Gelukkig is die periode voorbij en kan de luchthaven vooruit kijken. In een masterplan voor de aankomende vijf jaar staan de ontwikkelingen op en rondom de luchthaven. “In het plan staan infrastructurele zaken maar ook op de inhoud en processen willen we verbeteren. Denk aan innovaties en ontwikkelingen. Bijvoorbeeld hoe je koffer in de toekomst aankomt op de band of wellicht wordt het wel thuisbezorgd. Er liggen hele mooie plannen.
Ambities om verder te groeien
“Er zijn afspraken gemaakt vanuit de politiek als je het hebt over vliegbewegingen en dat kun je ook weer doorvertalen naar een maximaal aantal passagiers. We zitten nu op 6,7 miljoen passagiers per jaar. Ambitie om verder te groeien hebben we zeker. We zitten nu een beetje aan de max, maar je wilt in de toekomst altijd ruimte en behoefte hebben om door te kunnen ontwikkelen.”
Benieuwd naar het interview met Olaf Broeders? Bekijk
hier in het Velox Magazine.
Energietransitie op de luchthaven
De luchthaven Eindhoven Airport heeft zo zijn eigen duurzaamheidsambities. “Momenteel gebruiken we nog een klein aandeel gas op de luchthaven. Daar willen we aankomende periode ook vanaf. Maar denk ook aan elektrisch vliegen. Als het aan ons ligt is dat binnen handbereik. Wij zijn een aanjager van het project Power Up waar we met luchthavens samenwerken en als het aan ons ligt is er binnen nu en 4 jaar een lijndienst in Nederland met elektrisch vliegen. Daarvoor zijn we diverse onderzoeken voor aan het uitvoeren en daar moet je infrastructureel klaar voor zijn. De grootste uitdagingen op weg naar een duurzame luchtvaart is dat eigenlijk iedereen in de keten hier aan moet meewerken. Dus ook ontwikkelaars en luchtvaartmaatschappijen.
Personeelstekort op Eindhoven Airport
“Tien jaar geleden wilde iedereen op de luchthaven werken. Het was enorm in trek en gelukkig merk je dat nog steeds wel hoor. Ik vind het juist goed dat er discussie ontstaan over lonen en arbeidsvoorwaarden. Het geeft ruimte om het gesprek aan te gaan. Hier op Eindhoven hebben we ook gemerkt dat tijdens de Corona crisis best wat medewerkers naar de GGD zijn verschoven en daar zijn gaan werken onder betere omstandigheden. Maar gelukkig zie je daar ook weer de kracht van deze Brabantse luchthaven. Mensen blijven er toch graag werken en zien in dat er hele mooie ontwikkelingen mogelijk zijn in zo’n high tech gebied als hier.”