In deze aflevering gaat Paul Laseur in gesprek met Marcel van Breugel. Marcel is directeur bij Heijmans Utiliteit op Schiphol. Hij vertelt ons hoe hij dagelijks met ruim 200 man verantwoordelijk is voor bijna '500.000 m2 onderhoud'. Een enorm aan vierkante meters waarop van alles gebeurd. Van het onderhoud aan de toiletten tot de rolpaden, waar duizenden passagiers overheen gaan. En dat 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Naast dat we een inkijkje krijgen in het dagelijkse reilen en zeilen van de onderhoudsafdeling bespreekt Paul uiteraard ook thema's als duurzaamheid en personeelstekort.
Heijmans op Amsterdam Airport Schiphol
Werken op Schiphol is werken in een hele dynamische omgeving. Heijmans heeft twee percelen op Schiphol. Perceel 1 betreft infra en dan gaat het om de landingsbanen en de taxi wegen en perceel 5A, dat is vanaf pier B tot en met pier D en alles daar tussenin. “Dat betref bijna 500.000m2 aan onderhoud wat we hier verrichten aan de terminal maar ook aan de pieren. Denk aan lampjes, rookmelders, toiletten, stopcontacten, rolpaden en liften. Door passagiers worden de storingen gemeld en die komen dan binnen bij Schiphol, die ze vervolgens bij ons neerlegt. Wij volgen die storingen op met onze monteurs en lossen het probleem binnen de daarvoor gestelde tijd op. Momenteel met een groep van 200 man, 24 uur per dag, 7 dagen per week.”
Huismeesters van Schiphol
“Wij werken vanuit de raamovereenkomst met Schiphol, die in 2019 is afgegeven voor een periode van 10 jaar. Met uitzicht op een verlenging van twee keer 3 jaar en een transitie jaar. Uit de raamovereenkomst, ook wel de ROK genoemd, volgt de Basisovereenkomst of zoals wij het noemen de BOK. Dat betreft de regulieren onderhoudsprojecten zoals lampen vervangen, toiletten maken je kan het zo gek niet bedenken. Als laatst heb je de NOK, de nadere overeenkomsten. Dat zijn de overige projecten binnen schiphol. Wij zijn eigenijk de huismeesters van Schiphol zou je kunnen zeggen.”
Ook benieuwd naar het interview met Marcel? Bekijk
hier in het Velox Magazine
Als je zou moeten kiezen tussen het bouwen van het EMA of het onderhoud op Schiphol, waar gaat dan jouw voorkeur naar uit?
“Dat vind ik een hele lastige vraag want die keuze is bijna niet te maken. Omdat een nieuwbouwproject weer hele andere aspecten heeft ten opzichte van een onderhoudsklus. Maar het feit dat wij door Schiphol als partner gezien worden en dat wij de terminal als onze eigen huiskamer mogen benoemen en dat we daarin mogen spelen zegmaar, dat maakt het toch wel heel interessant om hier op Schiphol te zitten. Maar als je bij wijze van spreken mogen komt aankloppen om een tweede EMA te mogen bouwen dan zal ik daar ook echt over twijfelen om dat weer te gaan doen.
Van eenmalig utiliteitsproject EMA naar langdurige projecten op Schiphol
“Hiervoor heb ik meegewerkt aan het European Medicine Agency op de Zuidas. Waar we in 18 maanden tijd een geheel nieuw pand moesten opleveren aan de overheid. Dit omdat het EMA overkwam vanuit London vanwege de Brexit. Zo’n project is natuurlijk heel wat anders dan dat ik nu doe. Een project heeft piekmomenten en bij Schiphol heb je voortdurend piekmomenten. You hate it or you love it.”
Tekort aan technische mensen op Schiphol
Ook al werken er bijna 200 man bij Heijmans op Schiphol, er blijft een tekort aan goed technisch personeel. Vooral na Corona zien we weer een toename in projecten dat ervoor zorgt dat we meer mensen nodig hebben. En gelukkig hebben we een vast team van ongeveer 60% van onze mensen, maar daarnaast lenen we capaciteit in via bedrijven zoals Velox en wij zouden nog graag 20 man erbij hebben om toekomstbestendig te zijn. De juiste mensen vinden blijft echter lastig. Uiteindelijk willen wij helpen om mensen op te leiden en te zorgen dat we ook zelf vakkundig goed personeel krijgen. Daarnaast is het plezier op de werkvloer ook erg belangrijk voor ons.