VELOX WINTERFEEST
Dag(en)
: :
HET PROJECTBUREAU VOOR MEESTERS IN DE BOUW
menu
Home Dit is Velox Nieuws Column #10: Paul Laseur - Black Friday
NIEUWS
29 november 2022 / 3

Column #10: Paul Laseur - Black Friday

We hebben het weer overleefd, Black Friday. Het van oorsprong Amerikaanse uitverkoopspektakel dat in een paar jaar tijd is uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen. Ook hier in Nederland is het niet meer weg te denken, als aftrap voor shopping season. Miljoenen klanten worden met megakortingen naar winkels en webshops gelokt. Oerhollandse winkelformules als Bol.com en Coolblue doen maar wat graag mee aan die Black Friday-gekte, niet eens meer voor één dag maar voor de hele week. Wekenlang werd ik gek ge-spamd met hun ranzige superkoopjes.

Het is de moeder van alle uitverkoop, vandaar de naam Black Friday, een gitzwarte dag: voor klanten, winkelmedewerkers en pakketbezorgers. En toch gaan we er stug mee door. Elk jaar weer, in de aanloop naar Sinterklaas en het Kerstfeest, vieren we deze Hoogmis van de Hebberigheid. Als vliegen op de stront storten consumenten zich op de koopjes. Pakken wat je pakken kan. De weg naar kerstmis, ooit het feest van vrede en licht, voert elk jaar weer langs de hel op aarde.

Black Friday zou voorgoed verboden moeten worden, vooral online. De fast fashion industrie brengt onomkeerbare schade toe aan de planeet. En gaat gepaard met overproductie en uitbuiting in lagelonenlanden. Wantoestanden waaraan nooit een einde zal komen zolang we niet gaan betalen voor de werkelijke kosten van producten. Maar los daarvan moeten al die willoze slachtoffers van de consumptiemaatschappij nodig tegen zichzelf in bescherming worden genomen. Slaven van de commercie verenigt u! Laten we samen voor eens en altijd afkicken van die mensonterende koop- en graai-zucht. Ga eens een maand op koop-dieet!

Eenvoudig zal het niet worden, integendeel. Het schijnt namelijk dat zich in de hersenen van uitverkoop-junkies neurologische processen afspelen, waarbij geluks-hormonen vrijkomen. Bij elke gescoorde aanbieding geeft dat de patiënt een overwinningsroes, steeds opnieuw. In hun brein is de uitverkoop ineens geen kwestie meer van geld uitgeven maar van geld verdienen. Zelfs al was die super- actie of mega-korting bij nader inzien helemaal niet zo’n buitenkans. En blijf je elk jaar weer zitten met nog meer spullen die je helemaal niet nodig hebt. Het bezit van de zaak is einde vermaak. Niets geleerd van vorig jaar.

Je hebt ook bedrijven die Black Friday juist aangrijpen om hun maatschappelijke bewustzijn aan de wereld te tonen. Bij winkelketens als Dille & Kamille, Ikea en Bever was vrijdag 25 november allesbehalve een koopjesfestijn, maar Green Friday. In plaats van bakken vol afgeprijsde spullen, troffen klanten dichte deuren aan en een inruilpunt voor oude meubels. Of ze konden gratis hun schoenen laten repareren. Maar dat is natuurlijk het toppunt van hypocrisie: ondernemingen die aan hun eigen poten zagen, in een poging hun klanten op te voeden tot bewuste wereldburgers. Maar het is helemaal de trend. Zoals de KLM die oproept tot minder vliegen, of Heineken dat aanspoort om minder alcohol te drinken. Je zou bijna denken dat de brouwer z’n best doet om minder bier te verkopen, in plaats van meer. Of Instagram dat zegt tienermeisjes te willen beschermen tegen een social media verslaving. Dat is hun hele verdienmodel!

Hoe geloofwaardig is dat dan nog? Zo’n wanhopige vlucht naar voren van ondernemingen, die de aanzwellende storm van kritiek in de samenleving op de schadelijke effecten van hun business een stap voor willen blijven.

Personeelstekort, woningtekort en energietransitie

Op deze thema's maken wij het verschil

Als projectbureau bevinden wij ons middenin de projectketen. Het woningtekort, personeelstekort en de energietransitie zien wij als een gezamenlijke uitdaging, waarbij we als Velox onze kennis van duurzaam bouwen, nieuwste technieken, HR en de inzet van personeel bij elkaar brengen. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?

Meer nieuws

Contact

Vragen of interesse?

Ik ben elke werkdag tussen 7:00 en 19:00 bereikbaar.
Heb je nog vragen?
Romée van Klaveren