Onderhoud en beheer dusdanig slim organiseren dat het transport van goederen en personen altijd door kan gaan. Dat is een notendop de voornaamste opgave van de circa tweehonderd medewerkers van Heijmans op luchthaven Schiphol. Vestigingsdirecteur Marcel van Breugel maakt daarbij dankbaar gebruik van de medewerkers van Velox. Al maakt hij zich wel zorgen over de toekomstige arbeidsmarkt.
Als vestigingsdirecteur van Heijmans Services op Schiphol is Marcel van Breugel verantwoordelijk voor het integrale onderhoud en beheer van de technische faciliteiten op Schiphol. En dat 24 uur per dag en zeven dagen in de week. “De grootste uitdaging daarbij is om in de uitermate complexe omgeving van Schiphol projecten te realiseren waarvan de passagiers minimale last hebben en waarbij onze opdrachtgever heel tevreden is over het opgeleverde eindresultaat”, zegt Van Breugel. “Een concreet voorbeeld: als wij bijvoorbeeld een winkel verbouwen of een rolband vervangen of aanpassen, is het zaak dat reizigers daar zo min mogelijk van merken. Daarnaast zien wij er onder meer op toe dat alle transportmiddelen werken en dat de zonwering en de koeling het goed doen. Het is dus vooral onze taak ervoor te zorgen dat de passagiers op de luchthaven vanaf het inchecken tot aan het instappen in het vliegtuig een onbezorgd verblijf hebben.”
Velox preferred supplier
Om deze uitdaging het hoofd te bieden, heeft Heijmans behoefte aan zowel e- en w-monteurs als bouwkundige professionals. “Maar zeker nu Schiphol na de coronacrisis weer steeds meer projecten gaat opstarten, hebben wij moeite om personeel te vinden, vooral als het gaat om hooggekwalificeerde mensen”, zegt Van Breugel, die daarom blij is dat hij voor leidinggevend technisch personeel kan terugvallen op een projectbureau als Velox. “Dat is voor ons de preferred supplier, met name op het gebied van werkvoorbereiders en projectcoördinatoren, maar af en toe ook voor projectleiders en administratieve krachten. Voor ons is het vooral van belang dat er sprake is van een goede match op zowel vakinhoudelijke kennis en ervaring als de juiste persoonlijkheid. Dus: past de betreffende professional wel bij de vestiging Schiphol? Over het algemeen slaagt Velox erin om een optimale invulling te geven aan onze profielschets.” De vestigingsdirecteur ervaart het ook als groot pluspunt dat hij bij Velox één aanspreekpunt heeft, in de persoon van sales consultant Pieter Bongers. “Je wordt dus bijvoorbeeld niet door allerlei verschillende personen gebeld, dat is wel zo prettig. En met Pieter kan ik heel snel zaken schakelen en regelen.”
Toekomstvisie op arbeidsmarkt
Hoewel Velox vooralsnog een invulling kan geven aan het personeelstekort, maakt Van Breugel zich over de toekomstige arbeidsmarkt toch wel wat zorgen: “Kijk, toen ik zo’n vijfentwintig jaar geleden op de arbeidsmarkt kwam, was er al sprake van een tekort aan technisch personeel. Nu zijn we vijfentwintig jaar verder, en dat tekort bestaat nog steeds. De huidige jeugd wil vaak niet meer in een technisch vak stappen, dat vind ik een zorgelijke ontwikkeling. Om het tekort proberen op te lossen, hebben wij bij Heijmans bedrijfskundig opgeleide mensen laten omscholen naar een technisch beroep, om op die manier toch nog wat nieuwe instroom te creëren. Maar ik voorzie dat wij in de toekomst ook voor leidinggevende functies, zoals bijvoorbeeld werkvoorbereiders, steeds meer gebruik zullen moeten gaan maken van arbeidskrachten uit Oost-Europese landen. Die verschuiving in de arbeidsmarkt zie ik zeker gebeuren.”
Energietransitie
Schiphol heeft de ambitie om op termijn een van de duurzaamste luchthavens van Europa te worden. Volgens Van Breugel is daarbij ook een cruciale rol voor Heijmans weggelegd, bijvoorbeeld op het gebied van energietransitie: “Neem nou de motoren in roltrappen, rolpaden en liften. Daarvoor kun je een energieverslindende motor toepassen, maar ook eentje die veel energiezuiniger is en toch dezelfde prestatie levert. Zo’n motor is weliswaar duurder, maar daarmee verlaag je uiteindelijk wel het energieverbruik van Schiphol, dus op de lange termijn is zo’n investering juist voordeliger én duurzamer. Op soortgelijke wijze zijn we nu aan het kijken hoe we het aantal bedrijfsuren van ketels en warmtekrachtkoppelingen, die nu nog op fossiele brandstoffen draaien, drastisch kunnen verlagen. Daarnaast denken we met Heijmans goed na hoe wij circulariteit in praktijk kunnen brengen – dus dat producten na gebruik worden hergebruikt in nieuwe projecten. Zo komt het geregeld voor dat wij op Schiphol glazen afscheidingswanden demonteren. Welnu, in plaats van die wanden als afval weg te gooien, hergebruiken wij ze in een nieuw project. Daarmee bespaar je de afvoerkosten van het gebruikte glas én hoeft er geen nieuw glas te worden gefabriceerd. Dat is circulariteit in optima forma!” Gevraagd naar hoe Schiphol er over pakweg vijf jaar uitziet, denkt Van Breugel dat het energieverbruik en de CO2-uitstoot op de luchthaven tegen die tijd drastisch zullen zijn verminderd. “De uiteindelijke missie van Schiphol, zoals ook verwoord in het Klimaatakkoord, is om een volledige emissieloze luchthaven te worden. Daarvoor hebben we nog een lange weg te gaan, maar met alle maatregelen die wij nu al nemen zijn wij wel op de goede weg.”
Heijmans biedt helpende hand bij afbouw A-pier
Momenteel wordt op Schiphol volop gewerkt aan de bouw van de A-pier, een 55.000 vierkante meter grote pier met acht gates. Nadat eind vorig jaar de afbouw van de A-pier niet verliep zoals verwacht doordat de samenwerking met bouwcombinatie Ballast-Nedam werd beëindigd, besloot Schiphol om een pakket met noodmaatregelen af te kondigen. “Gerard Geurtjens, Project Director van de nieuwe A-pier, heeft Heijmans in onze hoedanigheid van main contractor toen benaderd met de vraag om het probleem met de A-pier tijdelijk op te lossen”, zegt Marcel van Breugel. “Daarbij ging het met name om het wind- en waterdicht maken van de pier en deze zo te beschermen tegen weersinvloeden. Daarnaast helpen wij met ons projectenbureau om de A-pier te electrificeren en te klimatiseren.”
Dit artikel las je eerder in het
Velox Magazine editie 4.