Verduurzaming en energietransitie zijn hot items. Als het gaat om het behalen van klimaatdoelen, is Rotterdam The Hague Airport (RTHA) een voorloper in Nederland. Sander van der Weg is verantwoordelijk voor alle technische installaties op deze regionale luchthaven. “Op het gebied van verduurzaming kiezen wij er bewust voor om gedurfde, innovatieve keuzes te maken.”
De duurzaamheidsambities van Rotterdam The Hague Airport liegen er niet om. “Ons streven is om in 2030 zero-emissie te bereiken, dus om dan voor de grondgebonden activiteiten op onze luchthaven helemaal geen CO2-uitstoot meer te hebben”, zegt Sander van der Weg, Manager installaties op de luchthaven. “Dagelijks proberen wij concreet invulling te geven aan verduurzaming en energietransitie. Dat doen wij onder andere door continu na te denken of bepaalde bestaande zaken niet slimmer en efficiënter kunnen. Bijvoorbeeld bij een storing. Dat zijn bij uitstek ook momenten dat je een verduurzaming kunt toepassen. Je kunt ervoor kiezen om iets één op één te vervangen, maar veel beter is het om te kijken of een duurzame oplossing mogelijk is. Bijvoorbeeld bij een gasgestookte CV-installatie. Is deze niet te repareren dan kun je die één op één vervangen, echter kiezen wij er dan voor een gasloze installatie aan te brengen. Het gaat er dus steeds om te kijken hoe je met schone duurzame energie uiteindelijk toch hetzelfde resultaat kunt behalen.”
Ultieme passagiersbeleving
De technische installaties op de luchthaven waarvoor Sander samen met zijn team verantwoordelijk is, zijn bijna te veel om op te noemen. Waaronder bijvoorbeeld alle verlichting, de security assets, de klimaatinstallaties en de brandbeveiligingsinstallaties in de gebouwen, de vele zonnepanelen op de daken van de gebouwen en het bagagesysteem voor de koffers. Daarbij ziet Sander het als zijn voornaamste taak van zijn afdeling om bij te dragen aan de duurzame en innovatieve doelstellingen, alsook aan de ‘ultieme passagiersbeleving’, één van de strategische pijlers van de luchthaven. “Alles staat in het teken om de passagiers een zo aangenaam mogelijk verblijf op onze luchthaven te bezorgen. Daarom hechten we ook grote waarde aan een duurzame uitstraling van onze gebouwen. Dat gaat hand in hand met ons streven naar minder CO2-uitstoot. Zo hebben wij bij de bouw van onze nieuwe vertrekhal bewust gekozen voor duurzame materialen, met veel hout in plaats van staal. Met als dakbedekking een groendak dat niet alleen bijdraagt aan de biodiversiteit, maar ook zorgt voor een hoge isolatiewaarde en een gezond binnenklimaat.”
Minder gasaansluitingen
In het kader van de energietransitie is Rotterdam The Hague Airport ook bezig om het gasverbruik drastisch terug te dringen. “Ons uiteindelijke doel is om alle bestaande gasaansluitingen op de luchthaven op te heffen”, zegt Sander. “Voorheen hadden wij in totaal zo’n vijfentwintig gasaansluitingen, nu nog maar zes, dus daarmee zijn wij al een aardig eind op weg. En nog voor het eind van dit jaar gaan wij in twee grote vliegtuighangars nog drie verdere gasaansluitingen verwijderen. Dat is mogelijk dankzij een gesloten bodemenergiesysteem dat warmte en koude aan de bodem onttrekt en waarmee de vliegtuighangars worden verwarmd en gekoeld. Dit bodemenergiesysteem onderstreept dat wij op het gebied van duurzaamheid durven te kiezen voor innovaties die anders zijn dan de traditionele oplossingen. Dat vind ik ook juist zo inspirerend aan het werk op deze luchthaven, dat er ruimte wordt gemaakt om energietransitie daadwerkelijk in praktijk te brengen. Temeer daar ik van huis uit veel affiniteit heb met verduurzaming, want ooit ben ik afgestudeerd op een onderzoek naar een omvormer voor zonne-energie.”
Hoogste ACA-certificatie
De vele inspanningen van Rotterdam The Hague Airport op het gebied van verduurzaming zijn ook aan de internationale luchthavenwereld niet onopgemerkt voorbijgegaan. “Zo zijn wij door Airports Council International direct, als eerste luchthaven ter wereld, onderscheiden met het allerhoogste ACA (Airport Carbon Accreditation)-certificaat”, zegt Sander. “Wij zijn bijzonder trots op dit kwaliteitskeurmerk, omdat het een bevestiging is dat wij op het gebied van verduurzaming en terugdringen van CO2-uitstoot al grote stappen hebben gezet. Daar hoort bijvoorbeeld ook bij dat wij momenteel bezig zijn om ons eigen wagenpark volledig te vervangen door elektrische auto’s. Vanzelfsprekend zijn we hierover ook in gesprek met al onze ketenpartners. En in maart van dit jaar is naast de start- en landingsbaan een groot zonnepark in gebruik genomen; een initiatief van het samenwerkingsverband Rotterdam The Hague Innovation Airport (waarin onze luchthaven ook participeert), Eneco en Unisun.”
Conservatieve techneuten
Zoveel wordt duidelijk als we het verhaal van Sander van der Weg horen: op Rotterdam The Hague Airport neemt de energietransitie een hoge vlucht. Om dat proces handen en voeten te geven, zet Sander ook geregeld medewerkers van Velox in. “Bij de bouw van onze nieuwe vertrekhal heeft bijvoorbeeld gedurende anderhalf jaar een bouwkundig projectleider van Velox de uitvoering gemanaged. Daarnaast schakelen wij af en toe engineers in. Aan welke criteria de Velox-medewerkers moeten voldoen om op onze luchthaven te kunnen werken? Behalve dat ze vakbekwaam zijn, moeten ze vooral in staat zijn om zich te verplaatsen in de belevingswereld van de passagier. Want zoals gezegd draait bij ons alles om de ultieme passagiersbeleving. Een belangrijke pre om bij ons te werken is met name dat je moet beschikken over een bepaalde duurzaamheidsambitie. Dus liever geen conservatieve techneut, maar juist innovatieve mensen.”
Velox levert juiste expertise
Voor Sander van der Weg is Velox inmiddels een vertrouwde partner. “Ook bij mijn vorige werkgevers heb ik al met Velox samengewerkt. Wij schakelen dit projectbureau met name in voor tijdelijke projecten of als we op zoek zijn naar een specialisme dat we zelf niet in de organisatie hebben. Met mijn team beschik ik over fantastische installatie-experts. Voor grote projecten, zoals bijvoorbeeld de renovatie en verbouwing van de nieuwe vertrekhal, biedt een projectbureau als Velox uitkomst. Want als geen ander weten ze wat projectmatig werken inhoudt én ze zijn in staat om voor elk project precies de juiste specialisten te leveren.”
Dit artikel las je eerder in het
Velox Magazine editie 4. “Op het gebied van verduurzaming kiezen wij er bewust voor om gedurfde, innovatieve keuzes te maken.”